brief aan mijn Lio

21/1/2015

Lieve volgers,

Ik heb niet de makkelijkste weken achter de rug sinds mijn borstreconstructie.
En vandaag staat er opnieuw een ingreep gepland.

Daaromtrent schreef ik gisteren een brief aan Lio (afkorting voor Liefste Inner Optimist) en ik deel deze graag met jullie.
Ze zit hier bij mij aan het ontbijt en maakt jullie allemaal haar positiefste groeten over !
Veel liefs
Yamina & Lio

Sint Augustinus, Wilrijk, 20/1/2015

Liefste Lio,
Hier een brief van jouw alter ego, Yamina.

Ik neem mijn toevlucht tot een brief omdat het mij al een tijdje niet meer lukt om met jou in contact te komen.  Ben je boos?

Het voorbije anderhalf jaar heb ik jou veel nodig gehad, dat besef ik.  En ik weet dat er in die periode niet zo gek veel gelegenheid is geweest tot heropladen.  Maar jij en ik, wij zijn altijd een tandem geweest, verstrengeld als waren we een siamese tweeling, yin en yang, ebony and ivory, “you complete me”, en dat soort dingen..  In voor- en tegenspoed bleven mijn glimlach en blinkende ogen steeds hun levensbron vinden in jouw energie.

Lio, ik voel dat je je voor mij verstopt.  Ik heb in alle hoeken en kronkels gezocht en ik vind je niet.  Ik denk dat je gewoon niet gevonden wilt worden.  Sara zegt dat ik je daar even mag laten zijn, omdat ik de afgelopen tijd best vaak beroep op jou heb gedaan.   Michael grapt dat je waarschijnlijk dicht bij een stopcontact zit, om op te laden.

Ondertussen voel ik me niet zo sterk, zo zonder jou.  En vandaag ben ik daar bovenop ook nog overgevoelig.  Met de operatie die morgen gepland staat, ben ik zenuwachtig.  Zoals je weet, is sinds een paar weken gebleken dat op elke borst een stuk weefsel onvoldoende doorbloed wordt en die stukjes weefsel sterven af.  Ze worden hard en donker.  En op de duur kwam het aan elke kant los en werd het een open wonde.  Dag na dag zag ik het evolueren en was ik telkens van slag door wat ik zag. Gelukkig deed het geen pijn.  Om de zoveel dagen werden onze grenzen behoorlijk verlegd.   
Lio, ik denk dat het daar gebeurde dat je er genoeg van kreeg.  Je had er ook zoveel reden toe.

De Groote Operatie  – het voelde als De Groote Oorlog in mijn lijf – dat ging de laatste horde zijn.  Zo was ons verteld, Lio, en we hadden ons daaraan opgetrokken en er moed uit geput.  Iedereen die met ons meeleeft, had ook zoiets van : komaan, nog één keer doorbijten en dan is het voorbij.  Natuurlijk was er wel gezegd dat complicaties mogelijk waren en nu zitten we dus in dat schuitje, Lio, waar ik morgen opnieuw onder het mes moet.  Die afgestorven stukken weefsel moeten weggenomen worden, daar is niks aan te doen.  Woensdag een nieuwe ingreep, zo is het. En dat is al slikken.

Maar het afgelopen weekend begon ik mij miserabel te voelen en de wonden begonnen een vieze geur te verspreiden en dat was volgens de thuisverpleging geen goed teken.  Gisteren begon ik antibiotica in te nemen. De avond kwam en ik kreeg koorts.  Dus vanmorgen met de chirurg gebeld en die vond het toch beter om vandaag al via de spoedgevallen opgenomen te worden.

De rek in mijn elastiek werd wederom op de proef gesteld.  En ik merk dat het zonder jou een pak moeilijker is.   Zoals wanneer de verpleegster van de spoedgevallendienst mij als een bruut van een katheter voorziet en mij niet eens aankijkt als ze mij kortaf en streng toespreekt. Ik was zo verbouwereerd dat ik met tranen in de ogen steun zocht en vond bij mijn zoon.  Lio, jij en ik, wij zouden iets gezegd hebben tegen haar, op een ludieke doch duidelijke manier, zo typisch voor ons, en ze zou begrepen hebben dat ze een belangrijke grens – die van mij – had overschreden.   Zonder jou, Lio, kon ik haar echter niet van antwoord dienen.

Mijn voorraad “moed en optimisme” is bijna op, Lio, en ik ga niet rond de pot draaien, ik heb je nodig.   Ik ben aan het eind van mijn latijn, ik huil om het minste, ik klaag, ik zaag, ik ben moe, ik ben HET moe.  Herlees die zin eens, Lio.  Dat klinkt toch niet als Yamina ? Als wij ?  Ilse, Kris, Katrien en Caroline, ze zeggen allemaal dat het normaal is dat het nu wat minder gaat, ik ben al zo lang zo sterk geweest.

Maar nu neem ik het heft in handen, Lio.  Ik roep je tot de orde.  We hebben onze dip gehad, het is genoeg geweest.  Zie dit als “de schop onder je kont”, zoals Peter zou zeggen. Morgen is opnieuw een grote dag en we moeten er samen door.   We zijn toch niet door de diepten der diepten gegaan om nu op te geven?

Jij en ik, wij zoeken naar hetzelfde licht, zoals Pink en Dallas Green zingen, zoek de tekst maar eens op.  We hebben elkaar nodig.  Want waar jij me energie geeft, geef ik jou mijn klaterende schaterlach (zeker wanneer ik mijn eigen grapjes grappig vind).  Waar jij me de positieve kant van elke situatie aanreikt, laat ik onze daden erop aansluiten.  Samen zijn we een superduo.  Jij bent de Wonder in mijn Woman.  Het is hoog tijd dat je naar huis komt.   We gaan die laatste hindernis samen tegemoet, met geheven hoofd, want “the only way out, is always through” en daarna, lieve Lio, gaan we samen opladen, dat beloof ik je.  Ik zal jouw katalysator zijn, met mijn honger naar beter worden, fit worden, gelukkig zijn. En jij gaat weer stralen, samen met mij!

Na de winter komt de onoverwinnelijke zomer, weet je nog ? 
En wij hebben die zomer keihard verdiend, samen.

Dus, zonder zeveren, het is genoeg geweest.
Ik ga nu slapen en ik verwacht je morgen aan het ontbijt.

Alle liefs,
Yamina

11 gedachtes over “brief aan mijn Lio

  1. Lieve Yamina, wat een droefheid, en toch heb ik diep in mij het eerlijke vertrouwen dat je ook daar doorheen komt.
    Vele jaren geleden kreeg ik een kaars, als je ze van wat verder ziet lijkt het meer een dikke boomtak. Ze heeft altijd op een kastje gestaan, zo maar. Nu staat ze centraal in de living te branden. Ik geloof in wat ik geloof, en misschien vertelde ik je ooit van mijn oma zaliger, een gewoon en nederig mens onder de mensen maar die wondere dingen gedaan heeft met mensen, dingen waar dokters geen kop aan kregen maar ze stuurden zelf ook mensen naar haar.
    Lieve Yamina, elke ochtend onsteek ik een kaarsje voor mijn oma (en via haar voor alle mensen die ik verloren ben).
    Ik heb stil en met weinig woorden met mijn oma over jou gepraat Yamina.
    Tot later, als je weer OK bent, en een warme groet terwijl ik mijn hand op je wonden leg, net als mijn oma deed.
    Bob

  2. Wooooooow minneke, zo prachtig verwoord, zo begrijpelijk en emotioneel maar ook zooooo krachtig, en zo kennen we je … In gedachten ben ik dicht bij je 🍀🍀👍💋 nic

  3. Lieve Yamina, ik word hier echt stil van… Ik wens je super veel sterkte zodat je je snel weer beter mag voelen. Go Girl !!! Liefs, Kristel.

  4. en toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat Lio bij jou was toen je dit schreef! Stiekem op de achtergrond misschien , niet erg tastbaar voor jou… maar toch nog altijd te herkennen in de strijdlust, de moed om ook dit stuk weer aan te gaan, je kwetsbaarheid in het delen, … Lieve, mooie, prachtige wonder woman en vriendin, ik stak net een kaarsje voor je aan … en dat blijft branden!
    Diep verbonden hartegegroet! Lofyoe

  5. Prachtig geschreven ! Het duurt allemaal toch zo lang he … hopelijk is dit allemaal heel snel verleden tijd! Stuur jullie beiden al mijn zusterliefde en steun ! Love u both en denk aan ulle ❤ kiss kiss

  6. Lieve Yamina, ik zit hier begot te slikken na het lezen van je brief! Ik wens je zo enorm veel sterkte en duim met alles wat ik in me heb voor een volledig, blijvend herstel. Superdikke knuffel XXX

  7. Lieve moedige Yamina ik denk aan jou vandaag en hou je extra in gedachten vandaag en de volgende weken tot een goed herstel.
    Mijn kaarsje brand ook al zodat alle intenties in het licht komen te staan!
    Lieve voorzichtige knuffel
    Chris (Yar)
    (sorry als het 2 keer aankomt, ben nogal een beginneling op facebook)

  8. Ik kwam nog effe binnen toen je opgehaald werd voor de ingreep.
    En wie mij als eerst onthaalde was Lio !
    Met haar welbekende glimlach en fonkelende ogen.
    Ze is nooit echt ver en waakt wel degelijk over jou !
    Tot morgen Lio en Mina !

  9. Yamina,

    Hier word ik echt stil van. Ik wou dat ik nu naast je stond om je een warme knuffel te geven. Iets wat we eigenlijk alle2 nodig hebben. Zoveel stormen dat we al doorstaan hebben en toch moeten we er door. Wat mis ik de tijd toen we nog jong waren. De tijd dat je zusje en jij bij ons kwamen of ik bij jullie in Schaarbeek. Etienne daho schreef in zijn 1van zijn fantastische liedjes “aimer, être aimer, quel bonheure” . En als er iets is waar ik zeker van ben is dat veel mensen van je houden. Dus beste lio hier kan Yamina zich aan optrekken. Lio zorg goed voor mijn nichtje, ook al hebben we elkaars jeugd gemist ik zie haar dolgraag. Je neefje aan de blankenbergse kust. Hou de moed er in.

  10. Hey Bolleke,
    Die jaren dat we naast elkaar zaten aan het eiland achteraan op ’t schoon verdiep, weet je nog hoe we er altijd voor elkaar waren? Ik trek me daar vaak aan op als het me te veel wordt. Uiteraard is mijn “leed” helemaal niet te vergelijken met het jouwe maar misschien helpen alle kleine beetjes in dit geval. Ik heb de chance dat ik opnieuw iemand naast me aan het eiland heb waartegen ik kan zagen en klagen maar jij zit hier niet meer en ik zou heel graag een beetje van jouw leed kunnen overnemen.
    Jij bent altijd sterk en optimistisch, en als Lio nu even vakantie nodig heeft, moet je haar dat gunnen. Ze komt echt wel weer terug want net zoals wij, kan zij ook niet zonder jou!
    Denk aan de lente, denk aan de zon. Ze is op komst en Lio komt zeker met haar mee terug in jouw leven.
    Ik stuur je hierbij een hele dikke knuffel en kom die heel snel persoonlijk nog eens overdoen.
    Dikke bees, Bolleke!

Plaats een reactie